II-V-I förklaring

Start|II-V-I förklaring|II-V-I mallarna|Skalor-pianomallar|Improvisation ackord/skalor |Ackordmallar

_______________www.wallenas.com_______________________________________________



TVÅ FEM ETT - förklaring

Om du har en durskala och bygger fyrklanger från varje ton så får du fram följande ackord. Exemplet visar C-dur.

             
    
I II V
Första ackordet benämns I, andra II osv. Ett II - V - I förlopp blir alltså: Dm7 - G7 - Cmaj7.





SPELSÄTT
Om du skulle spela de tre ackorden som noterna visar så skulle det inte låta varken snyggt eller särskilt jazzigt. Det gäller att samla alla ackorden inom ett begränsat område.
Det innebär att de olika deltonerna i ackorden blandas till en snygg voicing och inom samma område. Detta får du gratishjälp med genom mallarna. Det viktiga som händer med hjälp av voicingmallarna är att det blir ett logiskt förlopp. 7:an faller till tersen i nästa ackord. En b9 blir kvinten i nästa osv.

av Lars Wallenäs